Januarmøtet 2024

Publisert av Kåre Henry Simonsen den 27.02.24.
Januarmøtet avholdt vi denne gangen på Nortura, Sem. Vi var så heldige å ha fått invitert oss inn på denne kjempebedriften i vårt nærområde. President Jan S tok oss imot i porten, og geleidet oss opp i flott møterom, der Kristian S ønsket oss velkommen til omvisning og orientering om Nortura. Kjekt for oss å ha medlemmer som er innafor i en slik bedrift! Programmet for kvelden var slik: Først omvisning i to grupper, så orientering om bedriften med lysbilder ved Kristian S., akkompagnert av Wienerpølser med brus og tilbehør. Pølsene selvsagt fra egen produksjon. En avdeling med klubbsaker, og til slutt noen ord fra Jan om hans fagfelt på Nortura: Pakking. Vi fikk se hovedtrekkene i produksjonslinjen ifra halve griser kom inn på rad hengende i en krok i ei skinne i taket. De ble tatt ned og skåret i de ulike stykningsdelene. Farse ble lagd, og pølser ble stappet, noen helt maskinelt, og andre med litt mer menneskelig hjelp. Til slutt kom det ferdige produkter ut på løpende bånd, både grillpølser og leverpostei. De ble pakket på paller og satt på kaldt lager til videretransport til mottakerne, bl a ASKO. Både omvisningen og presentasjonen etterpå ved Kristian S viste hvor stort anlegget er. Fint var det å høre og oppleve at mattrygghet og matsikkerhet står så høyt opp på prioriteringslista. For oss gubbene i vår beste alder ble det litt smil og latter da vi skulle ha på oss beskyttelsesantrekk på våre til dels støle kropper. Siste innslag var Jan, som fortalte litt om prinsippene for pakking av varer. Takk for oss! Vi hadde en strålende hyggelig og informativ kveld!